فیلم غریبه روایت دستگیری قاتلی که از چنگ پلیس می‌گریخت

شاید بارها درباره‌ی روش‌های پلیس برای به دام انداختن مجرمان و خلافکاران فیلم‌هایی دیده یا شنیده باشیم. راه‌هایی که پلیس مخفی برای به دام انداختن تبهکاران به کار می‌گیرد و گاهی اوقات جان خود پلیس نیز در خطر قرار می‌گیرد. فیلم «غریبه» درامی جنایی و هیجان‌انگیز با این موضوع است.
فیلم غریبه فیلمی استرالیایی است که در سال 2022 اکران شد. «غریبه» ابتدا به صورت محدود در استرالیا و سپس از طریق شبکه‌ی نتفلیکس در سراسر جهان به نمایش درآمد. فیلمی که توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند و برنده‌ی جایزه‌ی «نگاه ویژه» در جشنواره‌ی فیلم کن شود، جایزه‌ای که از سال 1998 به منظور حمایت از فیلم‌سازان خارجی ایجاد شده است و از سال 2005 به برنده‌ی این جایزه مبلغ 30 هزار یورو پرداخت می‌شود.
در فیلم غریبه بازیگرانی همچون همچون «جوئل اجرتون»، «شان هریس»، «ایون لزلی» و «جادا آلبرتز» حضور دارند. «تامس ام. رایت» کارگردان و بازیگر استرالیایی ساخت این اثر را بر عهده داشته است و فیلم‌هایی با عنوان «اورست» و «بدبختی تمام عیار» را در کارنامه‌ی خود دارد.

تحقیقات روزنامه‌نگاری که روی پرده‌ی سینما رفت

ساخت فیلم از روی آثار ادبی در سراسر جهان انجام می‌شود و طرفداران بسیاری دارد اما ساخت فیلم از گزارش‌های یک روزنامه‌نگاری که درباره‌ی موضوعی تحقیق کرده است پدیده‌ای است که در سینما کمتر به سراغ آن می‌روند. فیلم «غریبه» از روی کتابی با عنوان «نیش: عملیات مخفی که قاتل دنیل مورکامب را دستگیر کرد» اقتباس شده است. این رمان غیر داستانی از داستانی واقعی در استرالیا الهام گرفته شده است که نویسنده‌ی آن «کیت کریاکو» است. او رزنامه‌نگار پیگیری بود که پس از صحبت با چند کارگاه و بدست آوردن مدارک درباره‌ی قاتلی در استرالیا این کتاب غیر داستانی را نوشت.
موضوع کتاب درباره‌ی قاتلی است که پس از یازده سال فرار از چنگ قانون دستگیر می‌شود. قاتلی که پسری نوجوان را به قتل رسانده بود اما در دادگاه محکوم نشده بود. «کیت» با بررسی پرونده‌ و جمع‌آوری مدارک توانست این قاتل خطرناک را روانه‌ی زندان کند.

نگاهی کوتاه به داستان فیلم غریبه

در فیلم غریبه پلیس در جستجوی قاتلی به نام «هنری» است که دم به تله نمی‌دهد و حتی یکبار در دادگاه تبرئه شده است و به دلیل نبود شاهد و مدارک کافی از چنگال قانون گریخته است. به همین پلیس تصمیم می‌گیرد ماموری به نام «مارک» را اجیر کند تا وارد زندگی این مرد مرموز شود و از این طریق مدارکی دال برای محکومیت او در دادگاه اریه کند.
دیدار نخست آنها در اتوبوس رخ می‌‌دهد و مامور پلیس با «هنری» دوست می‌شود اما این دوستی هم فرصت است هم تهدید. از سویی فرصتی برای یک قاتل روانی است تا بار دیگر عطش قتل خود را فرو بنشاند و یک تهدید است زیرا او دیگر همچون گذشته قبراق و سریع نیست.

نکاتی درباره‌ی فیلم

ساخت این فیلم در سال 2019 اعلام شد و به دلیل گسترش ویروس کرونا با اندکی تاخیر در جنوب استرالیا آغاز شد.
ابتدا عنوان این فیلم «مرد غریبه» انتخاب شده بود هنگام اکران به فیلم غریبه تغییر یافت.
استقبال از این فیام بسیار خوب بود و منتقدان به اتفاق نقطه‌ی قوت این فیلم را داستان فیلم اعلام کردند که مخاطب را با خود همراه می‌کند زیرا هیجان فیلم تماشاگر را روی صندلی‌ها میخکوب می‌کند.
«جوئل اجرتون» و «شان هریس» هر دو بازیگر نقش اول فیلم پیش از این سابقه‌ی همکاری با هم داشته‌اند و در سال 2019 در فیلم «پادشاه» حضور داشتند.
فیلم غریبه به دلیل ایفای نقش بازیگران شناخته شده‌اش در 19 جایزه‌ی بین‌المللی نامزد دریافت جایزه شناخته شده است.

فیلم بیگانه را چطور ببینیم؟

به عنوان یک پلتفرم VOD تلاش کرده‌ایم تا همپای نامهای شناخته شده‌ای مانند نتفلیکس کیفیت استریم را برای مخاطبان ایرانی فراهم کنیم. در کافه مدیا سعی ما بر این است تا در ژانرهای مختلف سینمایی آثار روز سینمای جهان را در اختیار مخاطبان قرار دهیم به صورتی که تماشای آنلاین تبدیل به تجربه‌ای لذت بخش شود. اگر از علاقمندان فیلم گلادیاتور هستید و فیلمهای ژانر حماسی و تاریخی را می پسندید یا فیلمهایی شبیه گودزیلا و فیلم ترول را می پسندید می توانید مهمان کافه مدیا باشید. برای تمامی ژانرها در کافه مدیا تلاش کرده‌ایم میزبانی باشیم در خور نام مخاطب ایرانی.